25.5.2015

24.5 Evolla retkeilemässä!

Olimme pitkään suunnitelleet, että pienellä porukalla olisi kiva lähteä Evolle tekee päiväretki. Huuhtikuun lopussa aloimme ihan kunnolla suunnittelemaan milloin mentäisiin, mikä reitti ja millä mentäisiin. Vaikka reitti vasta valittiin määränpäässä, sekä paria päivää ennen varmistui kyyti Evolle.

Aamulla noin puoli kymmenen Jenni nappasi mut kyytiin Hämeenlinnasta ja haettiin kaupungin toiselta puolen Jassu sekä Julia koirineen kyytiin. Kokoonpano oli siis Jenni&Yatsi-Belgi, Julia&Sampo-kultsu sekä Jassu&Jehu-Am.Akita sekä Demi-belgi. Matka sinne meni oikein mukavasti, koirat matkusti hyvin vaikka hieman ahdasta oli. Päädyttiin ensin evokeskukseen, mutta sieltä päätimme lähteä Niemisjärven alueelle vielä autolla, josta lähdimme kävelemään vasta.

Ensin lähdettiin kiertään Ylinen Niemisjärvi, jossa oli pari kohtaa missä kengät kastuivat, mutta minä viisaana otin kengät ja sukat pois ja menin paljain jaloin. Ainakin kengät ja sukat pysy kuivana. Täältä sai muutamia todella upeita kuvia, maastokin oli todella tasaista, vaikka alussa maasto oli todella kivikkoista ja lopussa sitten aika kosteaa.

Ylinen Niemisjärvi ^^

Toisella puolen oli hieman kalliota ja toinen puoli oli enemmän ''suota'' kuin kalliota, mutta onneksi ei nyt ihan koko matka ollut suon tyyppistä maastoa. Kun olimme kiertäneet Ylisen Niemisjärven pysähdyimme juomaan ja pidimme pienen vessa tauon.

Seuraavaksi lähdettiin kiertään Alinen Niemisjärvi, maasto erosi Ylisen Niemesjärvestä ettei reitillä ollut juurikaan märkiä kohtia sekä paljon enemmän pitkospuita -> helppo kulkuista maastoa siis. Molemmilla Niemesjärven reiteillä oli 3-4 laavua tai nuotion tekopaikkaa. Kun oltiin kuljettu 3/4 Alisen Niemenjärveä pysähdyttiin avotulenteko paikkaan, sytytettiin nuotio ja syötiin eväitä. Pysähdyksessä kesti aika kauan, koska tuuli oli eri mieltä siitä saadaanko tulta syttymään ja ruokia lämmittettyä. Tämän jälkeen lähdettiin suuntaamaan autolle, jossa jätettiin turhia tavaroita pois.

Alinen N-järvi

Viimeinen reitti oli Kallionjärvelle. Ensin mentiin isompaa tietä, joka vaihtui nopeasti metsään, jossa oli aika paljon nousua. Ennen, kun lähdettiin kiipeämään korkeaa nousua käytettiin koiria uimassa. Kallionjärvelle matka tuntui todella pitkältä, osittain sen takia, että matkaa oli jo takana aika paljon.
Viimein päästiin Kallionjärvelle, jota kierrettiin toiseen suuntaan, että pääsimme Laavulla paistamaan makkarat sekä kuvailemaan hieman kaunista maisemaa. Laavun vastarannalla oli upea kallio, joka ei ollut koolla pilattu. Kun olimme saaneet makkarat syötyä ja kuvailut kuvailtua lähdettiin kävelemään isompaa tietä takaisin autolla, sillä kukaan ei jaksanut enään metsän kautta kulkea ja kello kävi jo lähemmäs puoli seitsemää.

Koko reissuun meni aikaa n. 9h, josta matkoihin kului noin 2,5h. Eli n. 6,5h meillä meni Evolla, kun kierreltiin paikkoja ja eri reittejä siellä. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt kuinka kivaa tuo retkeily oli. Toivotaan, että pian päästään Evolle uudestaan, jos sitten suuntaisi toiselle puolen Evoa eli mm. Pitkäniemenjärven, Rahti-/Savijärven, Sorsajärven ja Hakojärven suuntaan.

Loppuun kuvia:

Kalliojärvi, upeat maisemat
Kalliojärven laavulla, makkaraa paistamassa. Koirilla otti jo voimille matka.

Reissun ehkä onnistuinein kuva. Jesse kiipesi laavun katolle ihailemaan maisemia